Școala Populară De Arte Tudor Jarda Cluj
SECȚIILE NOASTRE Prima pagină | ADMITERE | Galeria "55" | Galeria ”ARTE” | Galeria "Carol Pop de Szathmari" | Evenimente | Revista ”ARTE” | BROȘURA "MAKING OF" | ANSAMBLUL FOLCLORIC “VATRĂ DE DOR” | Linkuri către instituții partenere | Contact
EXAMENE - PROGRAMĂRI EXAMENE - REZULTATE PRODUCȚII DE CLASĂ ORARE PLANIFICARE TEORIE MUZICALĂ ACTIVITĂȚI LUNARE FACEBOOK - FABRICA DE CULTURĂ CLUJ REVISTA ARTE CATALOGUL ARTELOR NOU! CALENDAR CULTURAL OFERTĂ EDUCAȚIONALĂ REPARTIZAREA SĂLILOR REPARTIZAREA CURSANȚILOR IMAGINI MANIFESTĂRI CULTURALE MUZICĂ ARTE VIZUALE COREGRAFIE ARTĂ DRAMATICĂ PROIECTUL JOC POPULAR CLUJEAN SECȚII EXTERNE CERTIFICARE ISO 9001/2008, BUGET PROGRAM AUDIENTE PROGRAME ANALITICE CURSURI STRUCTURA ANULUI EDUCAȚIONAL TIPIZATE DIPLOME PRIETENII ARTELOR PARTENERI ȘI COLABORATORI LEGISLAȚIE UTILĂ ȘI REGULAMENTE APARIȚII ÎN PRESĂ CONCURSURI, FESTIVALURI, TABERE PROPRII IMAGINI ȘCOALA DE ARTE CLUJ
Prima pagină » PROGRAME ANALITICE » MUZICĂ » INIȚIERE CORALĂ

INIȚIERE CORALĂ

Programa analitică pentru initiere corala

 

Durata studiului 2 ani

 

Procesul educațional se desfășoară în scopul pregătirii  și perfecționării viitorilor coristi (tutti-sti). Baza studiului este aceea clasică în formarea tutti-stului (corist) și constă în pregătirea muzicală ( teoretică și practică) dupa cum urmeaza:

-        însușirea unei temeinici tehnici vocale corespunzătoare cerințelor artistice specifice

 -       însușirea unui repertoriu variat și bogat în conținut, corespunzător sarcinilor educative și exigențelor artistice actuale

-        realizări artistice

Indiferent de genul de muzică abordat, cursanții trebuie să-și însușească temeinic, prin exerciții permanente următoarele cunoștințe: respirația costo-diafragmatică, lejeritatea mușchilor faciali, ai gâtului și maxilarului precum și stăpânirea mușchiului limbii în timpul cântului, emisia corectă a vocalelor și consoanelor, frazarea, dicția, intonația justă, expresivă, omogenă.

Expertul-coordonator de curs are rolulul principal în  cadrul procesului de instruire și de educație. El trebuie să asigure îndrumarea cursanților pentru însușirea tehnicii vocale, dezvoltarea sensibilității artistice și cunoașterea aprofundată a diverselor genuri, stiluri și epoci de creație prin recomandarea unui repertoriu cu reale valențe educative și instruire profesională.

 

Program cadru

 

-        5 ore/grupa/săptămâna –

-        1 grupa formata din 10 – 12 cursanti

 

Anul I

 

-        Clasificarea vocilor (cunoașterea posibilităților fiziologice, fonatorii) după cele trei criterii de bază: intensitate, înălțime, timbru

-        Respirația. Aparatul respirator. Respirația corectă unică, respirația costo-diafragmatică

-        Se va urmări deschiderea corectă (ovală) a gurii, poziția corectă (plană) a limbii, locul unde sunt amplasate sunetele

-        Aparatul fonator (transformarea coloanei de aer în sunet)

-        Aparatul rezonator (amplificarea sunetului larigian)

-        Exerciții tehnice respiratorii și vocale (vocalize)

-        Vocea din punct de vedere fiziologic, producerea vocii, explicarea și găsirea punctului de impostație, noțiuni privind atacul și emisia. Explicarea defectelor vocale care apar prin nerespectarea impostației (vocea tremurată,  vocea nazală, vocea inegală, vocea tubată)

-        Flexibilitatea  sunetelor, a emisiei vocalelor, procedee tehnice de rotunjire a vocalelor. Se va urmări rotunjirea tuturor vocalelor după un tipar unic, vocala „A”

-        Egalizarea registrelor  printr-o susținere corectă a sunetelor pe tot parcursul frazei muzicale

-        Inițierea în diverse stiluri muzicale, interdependența între marile epoci ale muzicii

-        Studii – repertoriu specific

-        Inițiere teorie muzicală (portativ, cheia sol ; note muzicale etc.)

-         Cunoașterea măsurilor de 2, 3, 4, 6 timpi

-        Cunoașterea și executarea valorilor de note: nota întreaga, doimea, pătrimea, optimea și șaisprezecimea.

-        Cunoașterea semnelor de alterație (diez, bemol, becar)

-         Formule ritmice (anapest, dactil, triolet)

-         Dicteu ritmic

 

Material pentru examenul de an I:

- 1 lucrare corala cu ansamblul coral  

- 2 lucrari corale de factura diferita interpretate in formula de cvartet (sopran – alto – tenor – bas)

 

Anul  II

 

-        Recapitularea cunoștințelor din anul I, verificându-se astfel valoarea calitativă a deprinderilor dobândite

-        Verificarea funcționării corecte a aparatului respirator prin exerciții susținute de respirație

-        Verificarea aparatului fonator urmărindu-se în special emisia vocală, locul unde sunt plasate vocalele și consoanele prin exerciții tehnice vocale

-        Egalizarea registrelor din punct de vedere al emisiei și susținerii diafragmei, lucru care va asigura sănătatea organelor vocale și durabilitatea glasului

-        Se va urmări cu atenție rezolvarea pasajelor prin vocalize speciale

-        Lărgirea ambitusului vocal cu sunete corect emise

-        Interdependența dintre aparatul respirator și aparatul fonator, adaptarea perfectă a fonației după respirație și invers cu ajutorul exercițiilor tehnice respiratorii și vocale

-       Acordarea unei atenții primordiale în execuția ritmurilor și intervalurilor mai complexe (înlănțuiri de intervale, de ritmuri, accente pe toata întinderea vocii)

-        Amplificarea studiului intensității (crescendo-decrescendo) pe fraze muzicale lungi, nuanțe, urmărindu-se funcționarea corectă a oscilației respiratorii- fonație. Se va ține seama de puterea vocii, timbru, penetrația vocii

-        Dezvoltarea gândirii muzicale

-        Folosirea de procedee tehnice în interpretare (respirații liniștite-accelerate, colorarea vocalelor, accente, portamente, glissando-urile, filajul etc).

-        Se va studia ținuta scenică și mimica (poziția corectă în fața publicului, privirea corectă, poziția mâinilor, importanța expresiei feței)

-        Corelarea între ținuta scenică și tehnica vocală însușită

-        Exerciții tehnice corespunzătoare - piese

-        Cunoașterea intervalelor muzicale

-        Reproducerea și recunoașterea intervalelor muzicale

-        Solfegiu si dicteu melodic

 

Material pentru examenul de an II:

- 3 lucrari corale cu ansamblul coral

- 5 lucrari corale de factura diferita interpretate in formula de cvartet (sopran – alto – tenor – bas)

 

 

 


Prima pagină | ADMITERE | Galeria "55" | Galeria ”ARTE” | Galeria "Carol Pop de Szathmari" | Evenimente | Revista ”ARTE” | BROȘURA "MAKING OF" | ANSAMBLUL FOLCLORIC “VATRĂ DE DOR” | Linkuri către instituții partenere | Contact