Școala Populară De Arte Tudor Jarda Cluj
SECȚIILE NOASTRE Prima pagină | ADMITERE | Galeria "55" | Galeria ”ARTE” | Galeria "Carol Pop de Szathmari" | Evenimente | Revista ”ARTE” | BROȘURA "MAKING OF" | ANSAMBLUL FOLCLORIC “VATRĂ DE DOR” | Linkuri către instituții partenere | Contact
EXAMENE - PROGRAMĂRI EXAMENE - REZULTATE PRODUCȚII DE CLASĂ ORARE PLANIFICARE TEORIE MUZICALĂ ACTIVITĂȚI LUNARE FACEBOOK - FABRICA DE CULTURĂ CLUJ REVISTA ARTE CATALOGUL ARTELOR NOU! CALENDAR CULTURAL OFERTĂ EDUCAȚIONALĂ REPARTIZAREA SĂLILOR REPARTIZAREA CURSANȚILOR IMAGINI MANIFESTĂRI CULTURALE MUZICĂ ARTE VIZUALE COREGRAFIE ARTĂ DRAMATICĂ PROIECTUL JOC POPULAR CLUJEAN SECȚII EXTERNE CERTIFICARE ISO 9001/2008, BUGET PROGRAM AUDIENTE PROGRAME ANALITICE CURSURI STRUCTURA ANULUI EDUCAȚIONAL TIPIZATE DIPLOME PRIETENII ARTELOR PARTENERI ȘI COLABORATORI LEGISLAȚIE UTILĂ ȘI REGULAMENTE APARIȚII ÎN PRESĂ CONCURSURI, FESTIVALURI, TABERE PROPRII IMAGINI ȘCOALA DE ARTE CLUJ
Prima pagină » Evenimente » TRAIAN ANDRAȘ – NOUL EXPERT AL CLASEI DE CERAMICĂ A ȘCOLII DE ARTE CLUJ

TRAIAN ANDRAȘ – NOUL EXPERT AL CLASEI DE CERAMICĂ A ȘCOLII DE ARTE CLUJ

Traian Andraș s-a născut la Cluj, pe 25 iulie 1953, din mamă cu origini mocănești, din Iara, și tată născut la Cluj, la rândul său provenind  din părinți cu rădăcini în Vechiul Regat. Încă de la începuturi Andraș a fost mai aproape de meserie și de meșteșug decât de artă, absolvind Școala Profesională M.I.U. din Cluj-Napoca, secția mecanică și construcții metalice, în anul 1972. A muncit în continuare la fosta Întreprindere „Metalul Roșu”, până în anul 1978, pe post de șef de subansamble, în producția de utilaje pentru industria ușoară, fiind trimis, datorită calităților sale, în întreaga țară unde se montau utilajele respective. Activează apoi timp de doi ani, ca instructor, la Liceul „Tehnofrig”, după care se transferă la I.E.I.A. – Întreprinderea de Electronică Industrială și Automatizări din Cluj-Napoca, fiind numit șef al atelierului prototipuri. În noiembrie 1989, fuge din țară, nemaisuportând atmosfera apăsătoare a acelor vremuri. Însă, ajuns într-un lagăr de refugiați din Austria, și nemulțumit de condițiile de acolo se întoarce în țară, după o scurtă ședere în lagăr, astfel că aventura lui s-a desfășurat – incredibil! - exact pe perioada concediului de odihnă.  Practic, s-a întors la timp ca să revină la muncă și să beneficieze, totodată, de un decret al lui Ceaușescu care-i absolvea de orice vină pe transfugi. Îl salvează revoluția de la 1989 – deoarece figura totuși pe o listă secretă a securității, urmând să fie arestat curând – și rămâne la I.E.I.A. până în anul 1991, după care pleacă la muncă în Austria. Se angajează la o firmă de tinichigerie, parcurge toate etapele și rămâne în această țară timp de cincisprezece ani, perioadă pe care o consideră benefică din toate  punctele de vedere. Se întoarce în țară în anul 2006,  își investește banii câștigați într-un atelier de artă decorativă și unul de ceramică, iar în 2008 se reprofilează „din mers” și-și face un PFA având ca obiect de activitate designul. Având preocupări spirituale și simțind chemarea Divinității, artistul urmează Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, secția Artă sacră și o absolvă în 2013, în paralel urmând și modulul pedagogic, cel care-i permite să fie și cadru didactic în disciplinele religie și desen. Mărturisește acesta în continuare: „De atunci mi-am modificat atelierul, astfel că pot activa și în domeniul restaurării, lucru pe care l-am și început deja. Iar noua mea calitate, cea de expert al Școlii de Arte Cluj, îmi va da posibilitatea să-l ajut pe fiecare din cursanții mei să-și împlinească dorințele și năzuințele pentru care s-a înscris la această instituție, acelea de a-și aprofunda studiile de ceramică și de a fi capabil să-și confecționeze oricând un obiect de lut – deci, mai pe șleau spus, să ajungă creator. De altfel, deja am stabilit cu ei să începem realizarea unui tablou ceramic legat de tema principală a acestui an, Centenarul României. Arată acesta în continuare: „Am învățat arta ceramicii, în principal în Austria, legată mai ales de tehnica „raku”, japoneză, veche de două mii de ani - însă în continuare extrem de modernă - lucrând cu un artist de talie mondială, Edith Dorflinger. Pe scurt, ceea ce-ți oferă obiectele realizate prin tehnica „raku” surprinde și fascinează pentru că niciodată nu vei reuși să scoți același obiect, culoare sau reflexii ale lui. Și, nefiind vorba de o tehnică tradițională, prin ea nu ești legat de o anumită formă, model, ai libertatea de corecție și dacă simți că obiectul rezultat nu te reprezintă poți să-l introduci din nou în cuptor - și să-i schimbi, automat, aspectul. Eu dețin acasă cuptoarele capabile să realizeze piese în tehnica „raku” și voi lucra pe ele împreună cu cei patru – deocamdată – cursanți ai mei, sper, cu rezultate de excepție”...  

TRAIAN ANDRAȘ – NOUL EXPERT AL CLASEI DE CERAMICĂ A ȘCOLII DE ARTE CLUJ


Prima pagină | ADMITERE | Galeria "55" | Galeria ”ARTE” | Galeria "Carol Pop de Szathmari" | Evenimente | Revista ”ARTE” | BROȘURA "MAKING OF" | ANSAMBLUL FOLCLORIC “VATRĂ DE DOR” | Linkuri către instituții partenere | Contact