Școala Populară De Arte Tudor Jarda Cluj
SECȚIILE NOASTRE Prima pagină | ADMITERE | Galeria "55" | Galeria ”ARTE” | Galeria "Carol Pop de Szathmari" | Evenimente | Revista ”ARTE” | BROȘURA "MAKING OF" | ANSAMBLUL FOLCLORIC “VATRĂ DE DOR” | Linkuri către instituții partenere | Contact
EXAMENE - PROGRAMĂRI EXAMENE - REZULTATE PRODUCȚII DE CLASĂ ORARE PLANIFICARE TEORIE MUZICALĂ ACTIVITĂȚI LUNARE FACEBOOK - FABRICA DE CULTURĂ CLUJ REVISTA ARTE CATALOGUL ARTELOR NOU! CALENDAR CULTURAL OFERTĂ EDUCAȚIONALĂ REPARTIZAREA SĂLILOR REPARTIZAREA CURSANȚILOR IMAGINI MANIFESTĂRI CULTURALE MUZICĂ ARTE VIZUALE COREGRAFIE ARTĂ DRAMATICĂ PROIECTUL JOC POPULAR CLUJEAN SECȚII EXTERNE CERTIFICARE ISO 9001/2008, BUGET PROGRAM AUDIENTE PROGRAME ANALITICE CURSURI STRUCTURA ANULUI EDUCAȚIONAL TIPIZATE DIPLOME PRIETENII ARTELOR PARTENERI ȘI COLABORATORI LEGISLAȚIE UTILĂ ȘI REGULAMENTE APARIȚII ÎN PRESĂ CONCURSURI, FESTIVALURI, TABERE PROPRII IMAGINI ȘCOALA DE ARTE CLUJ
Prima pagină » Evenimente » “PIATRĂ DE CLUJ”! TABĂRA DE PICTURĂ ȘI ARTE VIZUALE DE LA MUNTELE BĂIȘORII - EDIȚIA A X-A

“PIATRĂ DE CLUJ”! TABĂRA DE PICTURĂ ȘI ARTE VIZUALE DE LA MUNTELE BĂIȘORII - EDIȚIA A X-A

O reușită: “PIATRĂ DE CLUJ”! Tabăra de pictură și arte vizuale de la Muntele Băișorii. Ediția a X-a, 1-5 iulie 2019

Școala Populară de Arte „Tudor Jarda” Cluj-Napoca, instituție subordonată Consiliului Județean Cluj, și-a onorat – în perioada 1-5 iulie a.c. - tradiția de a organiza pe parcursul vacanței de vară o tabără de creație în domeniul artelor vizuale. „Ne continuăm traseul cultural-artistic în județul Cluj, prin tabăra de creație „Piatră de Cluj”, după ce în ultimii doi ani au fost abordate alte două elemente primordiale – „Apă á la Cluj și „Lemn á la Cluj”. Am identificat obiective din județul nostru care au la bază piatra - atât în formă naturală, cât și construită - și sperăm ca respectivul material să prezinte interes pentru viitorii artiști, actualii cursanți ai Școlii de Arte Cluj de la secțiile Cluj-Napoca, Turda și Câmpia Turzii”, ne-a declarat dl. Vasile Corpodean, managerul instituției organizatoare, înainte de a purcede la drum prin județ. Iar traseul taberei a fost următorul: Cluj-Napoca, Turda (Potaissa), Cheile Turzii, Viștea, Poieni, Ciucea, Bologa și, punctul final, stațiunea Muntele Băișorii – cartierul general, locul unde cursanții, sub îndrumarea experților Felicia Răcean și Victor Apostu, și-au valorificat munca de documentare.

Periplul a debutat în centrul municipiului Turda, din dreptul  Miliarului roman de la Aiton, borna descoperită în 1758, care datează din anul 108 dC., practic, prima atestare documentară și menționare epigrafică a municipiilor Potaissa (Turda) și Napoca (Cluj). Apoi cursanții  s-au îndreptat spre Lapidarul Roman din parcul și curtea Muzeului de Istorie Turda, unde au admirat sarcofage, pietre funerare, bucăți de apeducte sau statui vechi de două mii de ani, toate găsite în cetatea romană Potaissa. Și, pentru a-și completa tabloul, cursanții – îmbarcați în două microbuze – au urcat pe “Dealul Cetății”, la ruinele Castrului Legiunii a V-a “Macedonica”, locul de staționare a unității militare în perioada dinainte de retragerea aureliană de la 271, considerat drept unul dintre cele mai vechi și importante monumente antice din România. A urmat vizitarea celui mai celebru obiectiv natural din piatră al zonei, Cheile Turzii, ale căror forme îndrăznețe i-au încântat pe artiștii amatori stârnindu-le imaginația și creativitatea.

Următoarea destinație aleasă a fost Cariera de piatră Poieni, aparținând  S.C. “Grandemar”, unde dl. Lucian Giurgiuman, șeful producției a prezentat caracteristicile renumitei pietre de Poieni, cea care  se regăsea – de pe la 1873 – în pavajele Budapestei. Domnia sa a mai arătat că din acel an și până în prezent, activitățile de exploatare a punctelor de lucru din zonă s-au dezvoltat continuu, deschizându-se noi cariere: Bologa, Morlaca, Valea Drăganului, arătând de asemenea că granitul din zonă prezintă caracteristici deosebite, care conferă o calitate foarte bună produselor de carieră, acestea corespunzând permanent standardelor de calitate cerute de căile ferate sau constructorii de drumuri.

A urmat vizitarea Muzeului Memorial “Octavian Goga” din Ciucea - instituția-soră din cadrul Consiliului Județean Cluj - de această dată fiind abordate în special elementele de piatră existente în muzeu: mausoleul lui Octavian Goga și “Casa de pe stâncă”, ridicată în partea dinspre șoseaua internațională. Despre spectaculosul mausoleu, înalt de opt metri și pavat cu piatră de Murano, se știe că după stabilirea la Ciucea, Octavian și Veturia Goga au decis ca mormântul lor să fie amplasat pe domeniul respectiv. Iar la lucrarea sisifică - după moartea marelui poet, petrecută în 1938 – s-a înhămat chiar Veturia, aceasta durând aproape douăzeci de ani.  Iar “Casa de pe stâncă” a fost ridicată de către poet pe timpul vieții, pentru a păstra ceva din vechea imagine romantică a clădirii inițiale, pe o stâncă aflată în proximitatea șoselei, la peste 20 de metri înălțime. „Casa de pe stânca” – conform părerii specialiștilor - este o constructie ciudată sustinută de ziduri de sprijin din piatră, cu un plan semirotund, spre a crea imaginea unei abside străpunse de golul ferestrelor înalte în trei registre, o apariție cu totul insolită, folosită de poet ca pavilion de vânătoare.

 Următorul obiectiv vizitat de către participanții la Tabăra de creație “Piatră de Cluj” a fost impunătoarea cetate medievală de la Bologa, despre care se știe că Regele Sigismund de Luxemburg a donat-o, împreună cu Cetatea Bran, lui Mircea cel Bătrân după semnarea la Brașov a tratatului de alianță împotriva Imperiului Otoman în 1399, servind și drept refugiu pentru populația locală în momentele de restriște. Iar celălalt punct de atracție din localitate a fost Biserica de Piatră, aflată în apropierea cetății. Construită din piatră neagră (dacit) aceasta a fost ridicată între anii 1927-1929,  în 1937 a fost zugrăvită în interior și i-a fost adăugat iconostasul, pentru ca în 1999 să fie pictată în stil bizantin-ortodox.

Penultimul obiectiv al taberei a fost renumita carieră de piatră calcaroasă de la Viștea, cea din care s-au ridicat părți din Casa Poporului de la București. Ne întâmpină dl. Bartha Istvan, mai simplu spus dl. Piști, om cu o vechime în domeniu de 35 de ani. După ce prezintă caracteristicile, unice, ideale pentru sculptură ale pietrei de Viștea, acesta adaugă: “Aici, după cum vedeți, mulți localnici și-au împodobit cu sculpturi și basoreliefuri casele, pentru că în piatra de Viștea poți sculpta ca-n unt. Din păcate, dacă pe vremea Casei Poporului  aveam cincizeci de cioplitori, acum au rămas aici doar cinci. Cel mai tânăr dintre ei are doar treizeci de ani, dar tinerii nu prea se gândesc să continue această meserie”.

Pornim spre municipiul Cluj-Napoca unde, după vizitarea cetății Clujului - antice și medievale - a urmat cea a clădirilor fortificate de pe Cetățuie, de fapt fosta cazarmă chezaro-crăiască, prima fortificație ridicată în Transilvania în anul 1712, proiectată de un celebru inginer italian, Giovanni Morando Visconti. Alte elemente de piatră văzute pe parcurs au fost și spectaculoasele ouă uriașe de piatră din Feleacu, formate prin cimentarea concentrică a particulelor de nisip în jurul unui centru de concreționare, care înfrumusețează cartierele Zorilor, Grigorescu, Andrei Mureșanu, Grădina Botanică, Universitatea Babeș-Bolyai dar și grădini particulare. Apoi, după masa de amiază, s-a pornit din nou – de data aceasta spre destinația finală, stațiunea Muntele Băișorii. Ajunși acolo, după instalare, cursanții au și început febril lucrul sub îndrumarea coordonatorilor Felicia Răcean – expertul secțiilor externe arte vizale Turda și Câmpia Turzii și a lui Victor Apostu – expertul secției de pictură de la Cluj-Napoca.

Iar vineri 5 iulie, la vernisajul taberei, lucrările așteptau pe șevalete, așezate pe un “munte” de piatră, ce fusese pregătit pentru reabilitarea drumului. “Am avut în tabără douăzeci de cursanți din Turda și Câmpia Turzii și pe lângă ei și cinci din Cluj-Napoca, de profesii diferite și vârste cuprinse între zece și cincizeci și cinci de ani. Aceștia au abordat tema de bază adaptând tehnicile de lucru pentru redarea structurilor rocii în acrilic - sau în creion și cărbune,  cei de la grafică.  Au fost realizate câte două lucrări de către fiecare cursant,  scopul taberei fiind atins:  s-au îmbunătățit tehnicile de lucru și totodată s-au dezvoltat și relațiile de colaborare între participanți”, ne-a declarat, mulțumită, d-na Felicia Răcean. La rândul său, dl. Victor Apostu ne-a a mărturisit următoarele: “Scopul taberei a fost acela de a familiariza cursanții cu redarea materialității, în speță a pietrei, iar câștigul a fost că respectivii au învățat să redea piatra prin tehnicile de pictură, fapt care le va fi de folos în cariera lor artistică viitoare”. Cursanții au fost și ei mulțumiți de rezultatele atinse. “Am avut de făcut două lucrări: una pe o temă impusă și una pe o temă liber aleasă. Eu am abordat o inscripție de la Muzeul de Istorie Turda, veche de două mii de ani, care înfățișează două persoane și am interpretat-o ca pe un simbol al iubirii care transcende moartea, amintind de statuia îndrăgostiților de la Pompei”, mărturisește d-na Adela Kostyal, cursantă a secției de pictură de la Cluj-Napoca. De asemenea, d-na Iuliana Pop, președintele Asociației Artiștilor Plastici din Câmpia Turzii, absolventă a școlii, a ținut să declare: “Aceste acțiuni ale Școlii de Arte Cluj reprezintă experiențe unice – probabil și la nivel național – deoarece nu am mai auzit de asemenea tabere de creație pe o singură temă  și cu un periplu de vizitare a obiectivelor, care să fie surprinse pe pânză”.  Iar Renatta Mărie-Hoffenpradli, cursantă a secției Câmpia Turzii, a fost cea care a concluzionat în termeni extrem de potriviți rezultatul taberei : “Din nou o experiență frumoasă, chiar inedită, datorată bunei organizări a taberei de creație și companiei foarte plăcute a colegilor, “Piatră de Cluj” însemnând o provocare  care a pietruit experiența noastră de până acum cu trăiri și întâmplări minunate”. 


“PIATRĂ DE CLUJ”! TABĂRA DE PICTURĂ ȘI ARTE VIZUALE DE LA MUNTELE BĂIȘORII - EDIȚIA A X-A

“PIATRĂ DE CLUJ”! TABĂRA DE PICTURĂ ȘI ARTE VIZUALE DE LA MUNTELE BĂIȘORII - EDIȚIA A X-A

“PIATRĂ DE CLUJ”! TABĂRA DE PICTURĂ ȘI ARTE VIZUALE DE LA MUNTELE BĂIȘORII - EDIȚIA A X-A

“PIATRĂ DE CLUJ”! TABĂRA DE PICTURĂ ȘI ARTE VIZUALE DE LA MUNTELE BĂIȘORII - EDIȚIA A X-A

“PIATRĂ DE CLUJ”! TABĂRA DE PICTURĂ ȘI ARTE VIZUALE DE LA MUNTELE BĂIȘORII - EDIȚIA A X-A

 

 

   


Prima pagină | ADMITERE | Galeria "55" | Galeria ”ARTE” | Galeria "Carol Pop de Szathmari" | Evenimente | Revista ”ARTE” | BROȘURA "MAKING OF" | ANSAMBLUL FOLCLORIC “VATRĂ DE DOR” | Linkuri către instituții partenere | Contact